Min viktresa!

tisdag 15 oktober 2013

Kroppspanik: fett, lögner och onödig ångest

En helt underbar bok som jag läser på mina jobbluncher. Ämnet är ju iofs väldigt tragiskt, att så många människorinte trivs i sina kroppar och att omgivingen har en "mall" som vi alla ska passa in i.
Jag som varit enormt tjock (BMI 55) och som nu har BMI 26 (men ändå räknas som överviktig, trots en viktnedgång på nästan 80 kg) känner så väl igen mig i många avsitt i boken. Hon tar även upp lite om just Gastric Bypass.
Just det här med att diskrimineras på jobbet känner jag igen, inte på mitt nuvarande jobb men innan, att man inte fått jobb pga av vikt och/eller utseende.

Läs boken och dela med er till andra, det kan vara familj, barn, vänner eller kollegor! Alla har nytta av att läsa den!







Ur Adlibris beskrivning:
Med vass humor och drastiska exempel från verkligheten gör Julia Skott upp med BMI-lögner, hälsomyter och skeva kroppsideal i Kroppspanik. Med hjälp av aktuell forskning, personliga erfarenheter och populärkulturella spaningar tecknar hon bilden av ett samhälle som drabbat av kroppspanik.
Julia Skott förklarar varför bantning inte fungerar i längden och att övervikt inte alltid är farligt medan däremot skräcken för att bli, eller betraktas som, tjock driver oss till hälsofarliga bantningsexperiment. Hon pläderar för en mer nyanserad bild av hälsa i en värld där alla kroppar tillåts må bra.

För er info klicka på länkarna nedan:
http://www.adlibris.com/se/bok/kroppspanik-fett-logner-och-sjukt-onodig-angest-9789127135864
http://juliaskott.wordpress.com/
https://twitter.com/juliaskott

Var rädda om Er och trivs med den ni är (JAG vet att det inte är lätt men tänk vad härlig hela världen och livet vore om alla trivdes med sig själva)!
Kram
//Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar