Min viktresa!

söndag 22 juli 2012

Helgens aktiviteter!















Nästan hela dagen tillbringades i Askersund och deras Car & Bike Meet.
Dagen började dock på den Katolska kyrkogården utanför Åmmeberg. Väldigt fint.













På Car & Bike Meet hittade Jan en bil som han importerat från USA och ägt och där fick jag posera. Fin bil i allafall.
När vi gått runt på utställningsområdet gick vi upp till samhället och åt pizza innan vi satte oss vid Shellmacken och tittade på fina bilar.













När vi kom hem igen åt vi lite fläskfilé och det smakade inte tokigt.

Idag tog vi det lugnt på förmiddagen, en bekant till Jan var här med ett gäng pelargoner. Hon odlar upp pelargoner och har enormt mycket och ville bli av med några. Hon vet att jag samlar så då tyckte hon det passade att ge bort ett gäng till mig. Jag har hittills fått 7 st olika sorter.
Jan klippte gräsmattan och jag gjorde inget..
Efter lunch tog vi en tur till Godegårds kyrka och tittade innan vi åkte till Medevi och fikade.
Jag har hittat ett fint hus i Medevi som jag bara älskar.


Ennerska villan heter det och är ett fyrkantigt hus (12,5x12,7 m). Huset är spritputsat i vitt; åt söder mot Stora gången har det en veranda. (Där jag står) Genom dörren där kommer man in i en hall, som efter ombyggnaden 1975 har toalett och dusch till vänster, ett pentry till höger; rakt fram leder en dörr till det enda rummet, där kakelugnen finns kvar.
Huset är Medevi Brunns näst minsta bostadshus. Det uppfördes 1817 och har sitt namn efter Per Ennes d.y., grosshandlare från Gävle. Han besökte under åren 1811-1828 brunnen nästan varje säsong för att söka bot mot reumatism. Huset är flyttat till sin nuvarande plats från Kalvsjö.
Efter en liten promenad runt i Medevi Brunn tog vi en fika.


Häftigt att se trätopparna i kaffet!












Nu är vi hemkomna och laxen står i ugnen och potatisen kokar så det är väl bäst att jag går in och gör såsen snart.
Bonuskort från Motala-turen i onsdags.. Kul min jag har..














Kör lugnt och ät gott!
Kram
//Åsa

2 kommentarer:

  1. Åsa du har en fantastiskt bra förmåga att beskriva platser som ex Vita huset/stugan. Man ser den framför sig hur den ser ut innuti tack vare dina ord.Jättekul att få följa din blogg och ta del av din vardag.

    SvaraRadera