Min viktresa!

måndag 19 september 2011

Falsk fläskfilé!

Idag har jag gjort falsk fläskfilé för första gången, smidigt och så hoppas jag att det är gott. Ska testa på en macka om några minuter!

Så här gör du:
Ca 1 kg blandfärs
som jag kryddade med timjan, curry och viltkrydda

Sås:
1 dl turkisk yoghurt, går bra med creme fraiche också
En skvätt grädde
3 dl mellanmjölk
steksky
soya
curry, salt och lite grillkrydda

Blanda färs och kryddor.
Forma färsen till en rulle i fläskfiléstorlek.
Lägg i rullen i plastfolie och frys in i minst 2 timmar. Jag hade ganska exakt 2 timmar men det kunde varit inne någon timme till.
Ta fram rullen ur frysen och skär i 1-2 cm tjocka skivor.
Stek i stekpanna och lägg över i ugnssäker form.

Koka ihop en sås av yoghurten, grädden, mjölken, stekskyn och soyan i stekpannan efter färsbiffarna.
Smaka av med kryddor.
Häll såsen över köttet och gratinera i 225 grader i ca 15 minuter.



Nu ska jag ta ut formen ur ugnen!

Smaklig måltid!

Kram
//Åsa

1 kommentar:

  1. Låter gott och som något som t.o.m min matknepiga yngsta dotter skulle kunna tycka om. Kopierar och sparar :)

    SvaraRadera