Min viktresa!

onsdag 8 juni 2011

Fatimas hand av Ildefonso Falcones

När jag läste hans tidigare bok "Katedralen vid havet" så blev jag störtförälskad. Den boken kunde jag inte släppa trots att den är på 665 sidor, den här nya boken "Fatimas hand" är på 918 sidor och jag har kommit till sida 175 och tyvärr måste jag säga att den här boken inte fängslar mig på samma sätt. Visst är den bra men det är så mycket folk att hålla reda på och mycket religion eftersom boken behandlar krig mellan kristna och muslimer. Jag hoppas att jag kommer in mer i boken och att jag läser ut den!

Från Adlibris hemsida:
Andalusien 1568. Efter att i åttahundra år ha härskat över södra Spanien är muslimerna nu utsatta för ständiga förföljelser och förödmjukelser. De reser sig i en desperat, väpnad kamp mot den spanska kungamakten. En av dem som dras in de våldsamma striderna är mulåsnedrivaren och hästskötaren Hernando, son till en muslimsk kvinna och en kristen präst. Han får uppleva brutaliteten och grymheten från båda sidor. Men han möter också kärleken - hos den unga, modiga Fatima. Och trots sitt enkla ursprung ska Hernando komma att spela en avgörande roll i den muslimska kampen för överlevnad i denna värld av blodiga religiösa motsättningar...

För mer info:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100124583

1 kommentar: