Min viktresa!

söndag 1 augusti 2010

Helgens andliga upplevelser!

Fredagen började med en resa till Motala för att jag skulle lämna tillbaka ett par skor som jag köpte i måndags och som inte riktigt passade mig. Sen blev vi hungriga och kaffesugna.

Därefter åkte vi till Boxholm och handlade lite ost i ostbutiken.

Sen åkte vi lite småvägar till Ulrika kyrka.

Efter kyrkogårdsvandring i Ulrika åkte vi till Nykils kyrka. Där såg vi en fin gravsten över en luffare.



Lördagen började med frukost i trädgården tillsammans med en bra bok. Müsli med banan och smultron samt knäckemacka med kryddost samt förstås kaffe.
Sen satte vi oss i bilen igen för att titta lite på kyrkor i närheten.
Först åkte vi till Rogslösa.
Där ligger många av mina släktingar, bland annat pappa, morfar, farfar, farmor samt många fler som jag har i min släktforskning.
Sen styrde vi färden mot Väversunda kyrka.

I ett fint gult hus bredvid kyrkan föddes Jöns Jacob Berzelius. (Jöns Jacob Berzelius, själv och av sin samtid kallad Jacob Berzelius, född 20 augusti 1779 i Väversunda sörgård i Väversunda, Östergötland, död 7 augusti 1848 i Stockholm, svensk kemist och naturforskare som har fått epitetet Den svenska kemins fader.)
Därefter stod Västra Tollstads kyrka på tur.

och därefter åkte vi till Ödeshögs kyrkogård och sen vidare hem igen.
Teddy har kört hela tiden och det går bättre och bättre för varje dag. Denna vecka har han kört ca 45 mil.
Nu ska jag släktforska, man blir ju så sugen när man varit på kyrkogårdar och känner igen namn som finns på gravstenar.
Som vanligt regnar det och till på köpet har jag fått munsår..
Må väl!
Kram
//Åsa

1 kommentar:

  1. Karin Häggström2 augusti 2010 kl. 21:12

    Hallo!
    Du har verkligen varit "kyrklig". Det är fridfullt att besöka kyrkor och kyrkogårdar, ger en ett inre lugn. Har läst om dig på viktop, vad fin du är. Jag kan inte tro att du väger vad du säger. Synd att du har åkt på utbrändhet. Det är jobbigt när det pågår men det blir bättre även om det kan ta tid. Så se fram mot ljusare tider både vad gäller utbrändhet och viktminskning.

    SvaraRadera